Lukupiirin kirjojen arvosteluperusteet

1. Kokonaisvaltainen lukukokemus 1-5

Hyvän kirjan lukeminen on ihmiselle yhtä tunnepitoinen ja kokonaisvaltainen kokemus kuin elokuvan katsominen tai lempipuistossa käynti. Hyvä lukukokemus ei synny vain siitä, mitä tekstissä sanotaan. Siihen vaikuttavat kirjan nimi, kansikuva, kirjan koko, visuaalinen yleisilme, tekstityyppi, kirjasinkoko, kuvat, gratiikat ja tekstin taitto kappalejakoineen. Hyvä kirja on helppo ja miellyttävä lukea, luit sitä sitten paperiversiona tai e-kirjana.

Moni kirja kuitenkin tuhotaan kehnolla ilmeellä ja taitolla. Tekstit on tehty liian pienellä fonttikoolla yhteen pötköön. Kappaleet ovat kilometrin mittaisia. Taittoon ei ole jätetty yhtään tyhjää tilaa, jotta lukija voisi hengähtää, pysähtyä ja miettiä lukemaansa.

Tällaisen kirjan lukeminen tuntuu tuskalliselta, vaikka itse sisällössä ei olisi välttämättä vikaa. Kustantaja on halunnut ehkä säästää taitto- ja painokustannuksissa, mutta tosiasiassa on tullut säästäneeksi kirjan haluttavuudessa ja luettavuudessa.

P.s. Olen joskus erehtynyt tilaamaan netistä tällaisia kirjoja, mutta jätän ne lukematta. Kirjaan ne mielessäni lukijan luottotappioksi. Aika on arvokasta ja lukijan markkinoilla on aina satoja parempia vaihtoehtoja.

2. Sisällön kiinnostavuus 1-5

Joskus lukeminen sujuu helposti ja mukavasti, mutta kirjan sisältö jää köyhäksi.

Kirjoittaja on jättänyt tällöin hampurilaisesta sämpylän ja pihvin pois ja eksynyt leikkimään mausteilla. Hän tarinoi ja rupattelee niitä näitä ilman kantavaa ideaa ja sanomaa. Hän laatii eri asioista pitkiä ja merkityksettömiä kuvauksia, mutta ei osaa rakentaa romaanissa koskettavia henkilöhahmoja tai kiteyttää tietokirjassa lukijalle kappaleen ja kirjan ydinviestiä.

Joskus kirjaan on kyllä yritetty saada sisältöä, mutta se on tehty niin tylsästi, ettei se kiinnosta sinua pätkääkään. Joskus taas arvokas ja kiinnostava sisältö on piilotettu huolellisesti monisivuisten turhien kuvailujen väliin tai sivulle 363, josta et sitä löydä.

3. Kirjan vaikuttavuus 1-5

Hyvän tietokirjan pitäisi vaikuttaa lukijaansa. Luettuasi kirjan sinun pitäisi olla jotenkin erilainen. Viisaampi, valistuneempi, taitavampi, ymmärtäväisempi tai motivoituneempi.

Nyt saatat puolustautua, että lempikirjasi tai kirja, jota kirjoitat ei ole oikeastaan tietokirja. Se on innostava ajatuksia herättävä elämäntaito-opas. Se on hassunhauska keittokirja.

Elämäntaito-oppaan pedagoginen anti voi olla se, ettet luettuasi sen ota itseäsi enää niin vakavasti. Keittokirjan anti voi olla se, että alat pitää kokkaamista hauskana ja helppona.