Mahtava tarina vaatii mahtavan suunnitelman.

Mahtava tarina vaatii mahtavan suunnitelman.

Minä kuulun niihin onnellisiin tai onnettomiin, joiden päähän on putkahdellut tarinan ideoita jo lapsesta asti.

Ne tulevat aina kuin taikaiskusta. Yhtäkkiä vain nään tarinan päähenkilön ja asetelman mielessäni. Yleensä ne tulevat sellaisina hetkinä, jolloin olen yksin, mieleni on rentoutunut enkä yritä suorittaa mitään erityistä. Mökillä, automatkoilla, kävelyllä tai puutarhatöissä. Joskus ne tulevat lukiessa.

Auki olevia kännyköitä, tietokoneita ja televisioita tarinan ideat inhoavat. Ne eivät myöskään näytä pitävän hoputtamisesta tai aikatauluista, vaan tulevat mieluiten omia aikojaan.

Idean saaminen on mahtava tunne.

Arvaa mitä tein aiemmin?

Aloitin oitis idean saatuani tarinan kirjoittamisen. Niin tekevät monet muutkin, tiedän.

Se oli kuitenkin väärä tapa, sillä pian huomasin, etten tiennytkään tarinastani kaikkea. En tiennyt siitä itse asiassa paljon mitään. Keksin tarinaan lennosta erilaisia juonenkäänteitä ja henkilöitä enkä kohta en enää tiennyt, mitä olin tekemässä ja minne menossa.

Voi olla, että joskus jollakin oikein kokeneella kirjailijalla tai käsikirjoittajalla voi syntyä mestariteos tällä tekniikalla, mutta todennäköisyys on aika huono.

En osannut tutkailla ja kehitellä hyvää ideaani. En tajunnut miettiä ennakkoon tarinani teemaa ja avainkysymystä. En pystynyt kiteyttämään tarinani ideaa tai konseptia yhteen tai kahteen lauseeseen. En tuntenut päähenkilöitäni ja heidän haaveitaan ja pelkojaan kunnolla. Tarinan oikeaoppisesta rakenteesta minulla ei ollut mitään käsitystä. Juoni oli kaiken tämän vuoksi tajunnanvirtaa.

Sen jälkeen, kun olin kirjoittanut jo sataneljäkymmentä sivua oli aika tuskaista alkaa miettiä näitä asioita.

Keväällä 1999 aloin aloin opiskella ensi kertaa tarinan kirjoittamista ja ennen kaikkea sen suunnittelua. Kokemus oli mullistava. Istuin parinkymmenen muun osallistujan kanssa hämärässä punavuorelaisessa luokkahuoneessa ja opettelin Jussi Parviaisen johdolla draaman kaarta. Jokaisen mukana olijan piti kehittää dramaturgisesti vahva idea ja minä suunnittelin tarinaa nyt jo edesmenneestä Matti Nykäsestä. Petetystä ja hylätystä sankarista, joka jäi loistokkaan mäkihyppyuransa päätyttyä tyhjän päälle ja koetti epätoivoisena elättää itseään mm. kapakkalaulajana.

En koskaan lopulta tarttunut Matin tarinaan. Joku toinen onneksi tarttui. Matin tarina filmatisoitiin vuosia myöhemmin ja elokuvasta tuli tietysti hyvä, mutta vähän erilainen kuin mitä minä olin suunnitellut.

Tuon käsikirjoituskurssin jälkeen aloin kuitenkin tajuta, että vaikka olisit kuinka hyvä kirjoittaja, tarina täytyy suunnitella etukäteen. Tarinan kirjoittaminen on melkein yhtä iso urakka kuin omakotitalon rakennuttaminen. Vaikka näkisit unessa selvän vision unelmatalostasi, tuskin käynnistät sen rakennustöitä ilman kunnollisia suunnitelmia.

Kunnollisen suunnittelun avulla hyvistä ideoista voi tulla mahtavia tarinoita. Ei sillisalaattia, jossa joukko satunnaisesti valittuja henkilöitä tekee ja puhelee niitänäitä, kunnes kirjoittaja keksii väkisin tarinaan jonkinmoisen lopetuksen.

Ensimmäisen käsikirjoituskoulutukseni jälkeen olen jatkanut tarinan teon opiskelua hyvässä opissa: Olen kehitellyt käsikirjoituksiani Ylen ja BBC:n dramaturgien ja käsikirjoittajien ohjauksessa, opiskellut romaanin kirjoittamista niiin Kriittisen Korkeakoulun kirjoittajalinjalla kuin Jyväskylän Yliopistossasaanut Elokuvasäätiöltä käsikirjoitusapurahan ja voittanut useita palkintoja käsikirjoittamistani mainoselokuvista ja videoista.

Halu aloittaa tarinan kirjoittaminen samantien on edelleenkin suuri;  se kuulunnee luonteeseeni. Osaan kuitenkin suunnitella tarinan tärkeimmät elementit heti alussa ja tarkentaa suunnitelmaani kirjoittamisen rinnalla. Mikä parasta, näen nykyään myös vanhojen kirjoitushankkeideni ongelmakohdat ja puutteet selkeästi, sillä osaan katsoa tarinaa lintuperspektiivistä.

Tarinan rakentamisen tavat ja tekniikat ovat täysin opittavissa. 

Haluaisin sinunkin oppivan ne, sillä opettaminen ja oppiminen ovat toinen intohimoni ja tarvitsemme Suomeen hyviä tarinantekijöitä ja tarinoita. Monet suomalaiset artistit ovat jo löytäneet tiensä maailmalle, mutta useimmat hyvät kirjoittajat piileskelevät vielä kotiensa poteroissa. 

Ajatuksenani on käynnistää uudenlainen Stoori 2.0 -kirjoittajakoulutus, jonka avulla hyvän tarinan kirjoittaminen on helpompaaa. Kirjoittajakoulutus keskittyy tarinan oikeaoppiseen suunnitteluun.

Kirjoittajakoulutuksen ideana on, että oppisit tekemään ideastasi aikana loistavan suunnitelman, jonka avulla saisit vihdoin kirjoitettua sen tarinan, jonka olet aina halunnut kirjoittaa. Saat  suunnitelmaasi apua ja henkilökohtaista palautetta. Koulutus toteutetaan verkossa ja voit käydä sen omassa aikataulussasi päivätyösi tai muun elämäsi ohessa. 

Mikä parasta, koulutuksessa oppimallasi mallilla voit jatkossa suunnitella ja kirjoittaa kaikki muutkin keskeneräiset ja tulevat tarinasi. Mitäs sanot? Tulisitko mukaan? 

Liity nyt Stoori 2.0 -postituslistalle.