Kirjoittajakoulu

Kirjoittajien kirjavinkit

Hyvät kirjoittajat lukevat yleensä paljon.

Se on mainio tapa rentoutua, virkistyä ja sukeltaa uusiin maailmoihin.

Se hoitaa sielua ja ruokkii aivoja.

Se on keino saada ideoita ja havaintoja omaan kirjoittamiseen

Se on kirjoittajien markkinatutkimusta ja kilpailijaseurantaa.

Se on keino tutkailla erilaisten tekstien rakenteita, tapoja ja tyylejä ja löytää esikuvia omalle kirjoittamiselleen.

Se on keino lisätä omaa motivaatiota ja oppia kirjoittamista.

Maailma on täynnä kirjoja joka aiheesta, myös kirjoittamisesta. Hyviä kirjoja on kuitenkin vaikea erottaa huonoista. Turhia hyödyllisistä. Elämä on lyhyt ja aika rahaa. Hyville kirjoille kannattaa antaa aina aikaa, huonot kannattaa jättää hyllylle.

Nopeuttaaksemme kehittymistäsi kirjoittajana olemme koonneet tälle sivullle kirjoittajien parhaat kirjavinkit arvosteluineen. Klikkaamalla sinua kiinnostavaa kirjaa pääset Adlibris-kirjakaupan sivuille tilaamaan juuri kyseisen kirjan.

Adlibriksen kirjat ovat sinulle aina yhtä edullisia riippumatta siitä, mistä ne tilaat. Jos kuitenkin tilaat kirjat linkkimme kautta, Adlibris maksaa meille kirjasi hinnasta pikkuruisen palkkion. Tämän avulla voimme tuottaa sinulle lisää maksuttomia artikkeleita kirjoittamisesta. Kaikki hyötyvät.

Varasta kuin taiteilija, Austin Kleon

Lukukokemus 4/5 - Sisältö 5/5 - Vaikuttavuus 4/5
Varasta kuin taitelija on aloitteleville kirjoittajille, graafikoille, bloggaajille, vloggaajille, visualisteille ja muille oman elämänsä artisteille tarkoitettu pieni opus.Aluksi suhtauduin kirjaan jopa epäluuloisesti. Onko tässä asiaa ollenkaan, kun tässä on tyhjää tilaa, isoja otsikoita, värejä, kiinnostavia kuvia ja aika vähän sivuja?Totuus on se, että kirjasta on poistettu turhat jaarittelut ja tärkeät opit on kirjaimellisesti nostettu esille niin, ettet voi jättää niitä noteeraamatta. Kyseessä on ajatteluasi ravistava ja takapuoleesi potkiva pieni opus, joka virkistää, innostaa ja herättelee.

Kirjoittamisesta, Stephen King, tilaa Kirjoittajakoulusta

Kirjoittamisesta, Stephen King

Lukukokemus 4/5 - Sisältö 3/5 - Vaikuttavuus 3/5
Kirjoittamisesta on tunnetun jännityskirjailijan Stephen Kingin omaelämänkerrallinen opas kirjoittajiksi aikoville. Kirja ei ole perinteinen kirjoittamisen opas vaan King kertoo siinä matkastaan kirjoittajaksi ja työstään kirjoittajana. Minua kohahdutti erityisesti se, että Kingin loistava Piina -käsikirjoitus syntyi käytännössä unessa. Kannattaa siis pitää muistivihkoa aina yöpöydän laidalla ja panostaa luovaan REM-uneen.

Tie luovuuteen, Julia Cameron, Kirjoittajakoulu

The artist way, Julia Cameron

Lukukokemus 4/5 - Sisältö 4/5 - Vaikuttavuus 5/5
Julia Cameronin supersuosittu kirja The Artist Way (Suomeksi Tie luovuuteen) sopii kaikille, jotka haluavat elää luovempaa, hauskempaa ja omannäköisempää elämää ja parantaa samalla itsetuntemustaan. Julia Cameron on yhdysvaltalainen kirjailija, elokuvaohjaaja ja luovuuskouluttaja, jonka kirjojen suomenkieliset painokset myydään aina nopeasti loppuun. Nytkin on näin käynyt.

Luovuuskouluttajan tavoin Cameron ei tyydy rupattelemaan kirjassaan luovuudesta. Sen sijaan hän ohjaa sinut 12 viikkoa kestävään ohjelmaan, jossa teet systemaattisesti asioita, jotka saavat luovan aivopuoliskosi heräämään. Näihin kuuluvat mm. joka-aamuiset aamusivut ja viikottaiset taiteilijatreffit itsesi kanssa. Jos ohjelman noudattaminen jää kesken, ei hätää. Voit hyödyntää kirjan oppeja voi myös pieninä palasina.

Big Magic, Elisabeth Gilbert, Kirjoittajakoulun Lukupiiri netissä

Big Magic, Elisabeth Gilbert

Lukukokemus 4/5 - Sisältö 4/5 - Vaikuttavuus 4/5
Big Magic on kirjailija Elisabeth Gilbertin pohdiskeleva ja omakohtainen opas, joka sopii mainiosti luovan kirjoittajan inspiroivaksi ilta- tai kesälomalukemiseksi. Helppolukuinen ja inspiroiva kirja antaa uusia näkökulmia ja oivalluksia ideoiden työstöön ja luovaan työhön. Kirjailija osoittaa omien kokemustensa kautta, että me emme löydä ideoita vaan ideat löytävät meidät. Jos emme tartu niihin ja ota niitä omiksemme, he etsivät jonkun toisen toteuttajan. Tässä siis syy siihen, miksi huomaat jonkun muun toteuttavan kaikki hyvät ideasi ennen kuin ehdit itse panna toimeksi.

Tilaa suomenkielinen kirja klikkaamalla kuvaa. Toimittajana Adlibris.
.

Show your work, Austin Kleon, Lukupiiri, Kirjoittajakoulu

Show Your Work, Austin Kleon

Lukukokemus 4/5 - Sisältö 4/5 - Vaikuttavuus 4/5
Show Your Work on aiemmin esitellyn kirjan Steal Like an Artist jatko-osa. Pieni keltakantinen opus antaa lukijalle kymmenen hyväksi havaittua keinoa näyttää luovuutensa ja tulla julkisesti noteeratuksi. Kuten edeltäjänsäkin, kirja on helppolukuinen, inspiroiva, oivalluttava ja visuaalinen. Samalla se kuitenkin sisältää tärkeitä ohjeita luovan työn tekijälle, joka haluaa saada myös yleisöä ja ansaintaa. Pienen kokonsa ja lyhyiden kappaleidensa vuoksi kirja sopii loistavaksi vaikkapa matkalukemiseksi.
.

Story, Robert McKee

Lukukokemus 3/5 - Sisältö 5/5 - Vaikuttavuus 4/5
Robert McKee on saavuttanut kansainvälistä mainetta käsikirjoitusseminaareillaan, joita hän on pitänyt eri puolilla maailmaa. Hän on sekä inspiroinut noviiseja että auttanut elokuva-alan ammttilaisia. Mm. Quincy Jones, Diane Keaton, Gloria Steinem, Julia Roberts, John Cleese and David Bowie ovat olleet hänen oppilaitaan. Story-kirjassaan McKee opettaa käsikirjoittamisen taitoa ja hyvien tarinoiden elementtejä kenelle tahansa. Englanninkielinen opus on ehkä aika raskas lukupaketti ihan vasta-alkajille, mutta se tekee taatusti intohimoisten tarinantekijöiden tarinoista parempia. .