Tarinan rakenne ohjaa tarinan suunnittelua

Mahtava tarinasi vaatii mahtavan suunnitelman.

Kuulutko sinäkin niihin onnellisiin tai onnettomiin, joiden päähän putkahtelee tarinan ideoita tuon tuostakin.

Minulle ne tulevat aina kuin taikaiskusta. Yhtäkkiä vain nään tarinan päähenkilön ja asetelman mielessäni. Yleensä ne tulevat sellaisina hetkinä, jolloin olen yksin, mieleni on rentoutunut enkä yritä suorittaa mitään erityistä. Mökillä, automatkoilla, kävelyllä tai puutarhatöissä. Joskus ne tulevat lukiessa.

Auki olevia kännyköitä, tietokoneita ja televisioita tarinan ideat inhoavat. Ne eivät myöskään näytä pitävän hoputtamisesta tai aikatauluista, vaan tulevat mieluiten omia aikojaan.

Idean saaminen on mahtava tunne.

Arvaa mitä tein aiemmin?

Aloitin oitis idean saatuani tarinan kirjoittamisen. Niin tekevät monet muutkin, tiedän.

Se oli kuitenkin väärä tapa, sillä pian huomasin, etten tiennytkään tarinastani kaikkea. En tiennyt siitä itse asiassa paljon mitään. Keksin tarinaan lennosta erilaisia juonenkäänteitä ja henkilöitä enkä kohta en enää tiennyt, mitä olin tekemässä ja minne tarinani oli menossa.

Voi olla, että joskus jollakin oikein kokeneella kirjailijalla tai käsikirjoittajalla voi syntyä mestariteos tällä tekniikalla, mutta todennäköisyys on aika huono.

En osannut tutkailla ja kehitellä hyvää ideaani. En tajunnut miettiä ennakkoon tarinani teemaa ja avainkysymystä. En pystynyt kiteyttämään tarinani ideaa tai konseptia yhteen tai kahteen lauseeseen. En tuntenut päähenkilöitäni ja heidän haaveitaan ja pelkojaan kunnolla. Tarinan rakenne, draaman kaari, oli minulle täysin tuntematon käsite.  Juoni oli kaiken tämän vuoksi tajunnanvirtaa.

Sen jälkeen, kun olin kirjoittanut jo sataneljäkymmentä sivua oli aika tuskaista alkaa miettiä näitä asioita.

Keväällä 1999 aloin aloin opiskella ensi kertaa tarinan suunnittelua. Kokemus oli mullistava. Istuin parinkymmenen muun osallistujan kanssa hämärässä punavuorelaisessa luokkahuoneessa ja opin Jussi Parviaisen johdolla, mitä tarkoitettiin termillä tarinan rakenne ja draaman kaari. Jokaisen mukana olijan piti kehittää dramaturgisesti vahva idea ja minä suunnittelin tarinaa jo edesmenneestä Matti Nykäsestä. Petetystä ja hylätystä sankarista, joka jäi loistokkaan mäkihyppyuransa päätyttyä tyhjän päälle ja koetti epätoivoisena elättää itseään mm. kapakkalaulajana.

En koskaan lopulta tarttunut Matin tarinaan. Joku toinen onneksi tarttui. Matin tarina filmatisoitiin vuosia myöhemmin ja elokuvasta tuli tietysti hyvä, mutta tietysti vähän erilainen kuin mitä minä olin suunnitellut.

Tuon käsikirjoituskurssin jälkeen aloin kuitenkin tajuta, että vaikka olisit kuinka hyvä kirjoittaja, tarina täytyy suunnitella etukäteen. Tarinan kirjoittaminen on melkein yhtä iso urakka kuin omakotitalon rakennuttaminen. Vaikka näkisit unessa selvän vision unelmatalostasi, tuskin käynnistäisit sen rakennustöitä ilman kunnollisia suunnitelmia.

Kunnollisen suunnittelun avulla hyvistä ideoista voi tulla mahtavia tarinoita. Ei sillisalaattia, jossa joukko satunnaisesti valittuja henkilöitä tekee ja puhelee niitänäitä, kunnes kirjoittaja keksii väkisin tarinaan jonkinmoisen lopetuksen.

Ensimmäisen käsikirjoituskoulutukseni jälkeen olen jatkanut tarinan teon opiskelua hyvässä opissa. Olen kehitellyt käsikirjoituksiani Ylen ja BBC:n dramaturgien ja käsikirjoittajien ohjauksessa, opiskellut kirjoittamista ja tarinan rakennetta niiin Kriittisen Korkeakoulun kirjoittajalinjalla kuin Jyväskylän Yliopistossa, käynyt Robert McKeen Story-seminaarinsaanut Elokuvasäätiöltä käsikirjoitusapurahan ja voittanut useita palkintoja käsikirjoittamistani mainoselokuvista ja videoista.

Halu aloittaa tarinan kirjoittaminen samantien on edelleenkin suuri;  se kuulunnee luonteeseeni. Nykyään en kuitenkaan lähde suin päin sotaan. Osaan luonnostella tarinan teeman, premissin, henkilöt ja tarinan rakenteen heti alussa ja tarkentaa suunnitelmaani kirjoittamisen rinnalla. Mikä parasta, näen nykyään myös vanhojen kirjoitushankkeideni ongelmakohdat ja puutteet selkeästi, sillä osaan katsoa tarinaa lintuperspektiivistä.

Tarinan rakentamisen tavat ja tekniikat ovat täysin opittavissa. 

Haluaisin sinunkin oppivan ne, sillä tarvitsemme Suomeen hyviä tarinantekijöitä ja tarinoita. Monet suomalaiset artistit ovat jo löytäneet tiensä maailmalle, mutta useimmat hyvät kirjoittajat piileskelevät vielä kotiensa poteroissa. 

Kutsunkin sinut mukaan uudenlaiseen Stoori -kirjoittajakoulutukseen, jonka avulla saat suunniteltua hyvän tarinasi niin, että siitä tulee looginen, houkutteleva, yleisön otteessaan pitävä ja unohtumaton.

Stoori-kirjoittajakoulutuksen tavoitteena on, että oppisit tekemään hyvästä tarinan ideastasi loistavan suunnitelman. Suunnitelman avulla sinun on viimein mahdollista tunnistaa ideoistasi se, jossa on aineksia tarinaksi ja kirjoittaa se loppuun. 

Saat  suunnitelman tekoon paitsi ammattilaisten työkaluja, myös henkilökohtaista palautetta. Koulutus toteutetaan verkossa ja voit käydä sen omassa aikataulussasi päivätyösi tai muun elämäsi ohessa. 

Mikä parasta, koulutuksessa oppimallasi mallilla voit jatkossa suunnitella ja kirjoittaa kaikki muutkin keskeneräiset ja tulevat tarinasi. Mitäs sanot? Annatko tarinallesi mahdollisuuden herätä eloon ja tulla kirjoitetuksi? 

Haluatko kuulla lisää?
Liity nyt maksutta Stoori -postituslistalle.

Vieritä ylös