Tarvitsetko hyvää freelancer kirjoittajaa, käsikirjoittajaa,
sisältöstrategia tai sisällöntuottajaa?

Meiltä niitä saa

Kerro meille tarpeistasi ja pyydä hinta-arvio

Sähköpostilla

heippa@kirjoittajakoulu.fi

puhelimella

+358505444450 / Katja

Somessa

Instagram Kirjoittajakoulu

Tai lähetä alta kirje

Kerro mahdollisimman selkeästi millaisesta tehtävästä tai projektista olisi kyse, mihin tekstiä tai sisältöä tullaan käyttämään ja mikä on työn toivottu aikataulu.

Vastaamme viestiisi mahdollisimman pian, mutta viimeistään kahden arkipäivän sisällä.

Usein kysytyt kysymykset freelancereista

Mitä tarkoittaa freelancer kirjoittaja?

Freelancer kirjoittajat ja sisällöntuottajat toimivat y-tunnuksella joko kevytyrittäjinä, toiminimellä, osakeyhtiönsä kautta tai freelancer-verokortilla. Sinulle toimintatavalla ei ole juurikaan väliä. Maksat heille palkkion kuten mille tahansa yrityskumppanillesi.

Maksetaanko freelancerin työstä ALV?

Mikäli freelancerin työ yllttää teoskynnyksen eli on tekijänoikeudelllisesti itsenäinen ja omaperäinen, siitä ei makseta arvonlisäveroa. Jos freelancer toimii y-tunnuksella, hän on ALV-rekisterissä ja hän tekee kustannutoimittajan työtä tai kirjoittaa juttua jonkun toisen laatimien materiaalien pohjalta, työ on arvonlisäverollista. (24%) Jos epäröit, tarkista tilanne verottajan tai Freet.fi-sivuston ohjeista.

Voinko saada tuotettuun sisältöön ikuiset käyttöoikeudet?

Mitä laajemmat käyttöoikeudet ostaja haluaa freelancerilta tilaamaansa työhön, sitä kalliimpi on työn hinta. Siksi ostajan on tärkeää miettiä jo tilaus- ja tarjousvaiheessa missä hän haluaa työn julkaista ja millaiset oikeudet hän siihen haluaa.

Mitä freelancerin työ maksaa?

Freelancerin käyttö on yleensä joustavampaa, helpompaa ja edullsempaa kuin saman palvelun ostaminen toimistosta tai työntekijän palkkaaminen. Freelancerit työskentelevät yleensä kotoa käsin ja heidän ei tarvitse upottaa hintoihin toimistojen toimitila- ja henkilöstökuluja. He maksavat itse sosiaaliturva- ja työeläkemaksunsa.

Freelancerin on kuitenkin saatava ammattilaisen työstä ammattilaisen korvaus. Kun kerrot meille, millaista apua tarvitset ja millaisilla julkaisuoikeuksilla, annamme sinulle kirjallisen tarjouksen.