Huomenna, huomenna, huomenna

Teoksen lyhyt esittely

Huomenna, huomenna, huomenna -kirjassa kaksi ystävystä tapaa pitkän ajan jälkeen toisensa. He alkavat kehittää yhdessä videopeliä, mutta ystävyyden sekoittaminen maineeseen, työhön ja rahaan ei ole paras yhdistelmä.

Kustantaja tai tuotantoyhtiö

Knopf Publishing Group

Lajityyppi

draama, kasvutarina

Kirjoittaja

Gabrielle Zevin

Tarinan idea kiteytettynä

Huomenna, huomenna, huomenna -romaanin päähenkilöt Sam ja Sadie ystävystyvät uudestaan oltuaan kauan erossa. He jakavat intohimon videopeleihin ja käyttävät suurimman osan yhteisestä ajastaan pelaamiseen tai peleistä puhumiseen. Pian he kehittelevätkin omaa menestyvää videopeliään, mutta menestys ei tule yksin.

Avainkysymys

Menestyksen ja ystävyyden välinen ristiriita, kumpi on tärkeämpää ja miten ne voidaan sovittaa yhteen?

Päähenkilö

Sam on ujo, jääräpäinen, sisäänpäin kääntynyt ja pidättyväinen. Hän kuitenkin tekisi mitä vain ystäviensä vuoksi. Sam haluaa menestyä videopelien kehittäjänä sekä tulla kuuluisaksi ja rikkaaksi. Hän haluaa myös sisimmiltään tulla ymmärretyksi ja rakastetuksi.Sadie puolestaan on eloisa, ulospäin suuntautunut, helposti lähestyttävä, mutta myös itsepäinen tietyissä asioissa. Hänelle ystävät ovat myös erittäin tärkeitä. Sadie haluaa myös toteuttaa intohimoaan videopelien kehittäjänä, mutta eri syistä kuin Sam. Sadie haluaa rakentaa sellaisia videopelejä, joita hän itse pelaisi ja jotka hän kokee merkityksellisinä.

Vastustaja

Sadien ja Samin erilaiset tavoitteet töissä ja henkilökohtaisessa elämässä aiheuttavat paljon ristiriitoja ja väärinymmärryksiä heidän välilleen.

Mistä pidit eniten tarinassa?

Huomenna, Huomenna ja Huomenna (Tomorrow, tomorrow, tomorrow)  on upea tarina ystävyyden merkityksestä. Vaikka romaani kertoo videopelien rakentamisesta, ystävyyden merkitys säilyy kantavana voimana läpi koko tarinan. Vaikka päähenkilöiden ystävyys on monimutkaista ja välillä haitallista molemmille, se on myös kaunis kuvaus elämänmittaisesta ystävyydestä mutkineen ja vaiheineen.

 

Vaikka en olekaan videopelien suuri ystävä tai kuluttaja, tämä tarina oli niin mielenkiintoinen, että se veti minut mukanaan maailmaansa. En tietenkään ymmärtänyt kaikkea videopeleihin liittyvää, jota kirjassa kerrottiin, mutta se ei haitannut liikaa lukukokemustani. 

 

Pidin romaanin henkilöhahmoista suuresti. Hahmot olivat monimutkaisia ja epätäydellisiä, mutta myös aitoja ja ymmärtäväisiä. Näiden piirteiden takia he tuntuivat myös todenmukaisilta hahmoilta. Hahmoihin oli helppo samaistua ja tarinan edetessä toivoin myös heidän onnistumistaan. 

 

Pidin myös näkökulmien vaihdoksista romaanissa, koska niiden avulla tarinaan saadaan monipuolisempia perspektiivejä. Saamme seurata Samin, Sadien ja Markin näkökulmia.

Pidin myös siitä, että kirja ei keskity vain yhteen teemaan tai aiheeseen, vaan se käsittelee monia erilaisia aiheita eri näkökulmista. Tarinaan mahtuikin monia erilaisia teemoja ja aiheita, muun muassa ystävyyttä, menetystä, kilpailua, epäonnistumista, sairautta ja vammautumista sekä myös menestystä ja onnistumista. Tarinasta löytyy siis kaikille jotain omaan elämään samaistuttavaa. 

Kenelle suosittelisit tarinaa?

- Videopeleistä kiinnostuneille - Lukijoille, jotka pitävät kuvitteellisista maailmoista - Luoville ihmisille, jotka pitävät erilaisista taiteen muodoista - Lukijoille, jotka haluavat kokeilla jotain oman mukavuusalueensa ulkopuolelta

Antamani arvio 0-5
4-todella_hyvä/5

Haluatko lukea, kuunnella tai katsoa tämän tarinan?

Jos tämä kirja tai elokuva on saatavilla jonkun kumppanimme kautta, voit klikata tästä kumppanimme sivulle ja tilata kirjan tai striimauspalvelun. Et maksa senttiäkään ylimääräistä, mutta me saaamme kumppaniltamme pienen myyntipalkkion. Sen turvin voimme kehittää palvelujamme sinulle. Jos linkki ei toimi, tätä tarinaa ei ollut vielä saatavillla.
Scroll to Top