Parempi viestintä: Kolme keinoa, joilla saat viestisi perille.

Opimme pieninä taaperona puhumaan. Ekaluokkalaisina lukemaan. Pian sen jälkeen kirjoittamaan. Sen jälkeen meille aukeaa ihan uudenlainen viestinnän maailma.

Opimme ymmärtämään toisten ihmisten puhetta ja kirjoitusta. Kykenemme pukemaan omat ajatuksemme sanoiksi. Pystymme käsittelemään ja analysoimaan tietoa ja tuottamaan sitä itse.

Pohja viestintätaidoille luodaan jo lapsena. Ne määrittävät suureksi osaksi sen, miten pärjäämme myöhemmin mm. koulussa ja työelämässä.

Viestintätaitojen harjoittelu ei voi siksi loppua lapsuuteen tai kouluvuosiin. Hyväksi viestijäksi, puhujaksi, lukijaksi ja kirjoittajaksi ei synnytä. Sellaiseksi opitaan lukemalla, puhumalla ja kirjoittamalla – ja saamalla rakentavaa ohjausta ja palautetta.

Tiedätkö, mikä on kirjallisessa viestinnässä kaikkein tärkeintä. Selkeys. Se on kirjoittamisessa tärkeämpää kuin tyyli, omintakeisuus tai kielen rikkaus. Tämä pätee kaikkiin tekstilajeihin. Elintärkeää kirjoittamisen selkeys on silloin, kun on kyse ihmisille annettavista toimintaohjeista tai säännöistä.

Jos et osaa kirjoittaa selkeästi, viestintä ei onnistu eli viesti ei mene perille tai se ymmärretään väärin. Tässä artikkelissa kerromme kolme keinoa, joiden avulla kirjoitat niin, että viestintä on tehokasta ja saat viestisi perille.

1.Mieti etukäteen, kenelle haluat kirjoittaa, mistä ja miksi.

 

Kenelle kirjoitat? Mitä hän tietää jo nyt asiastasi? Mitä tärkeää hän ei tiedä, vaikka pitäisi? 

Mikä häntä asiassa kiinnostaa ja miksi? Mikä häntä siinä askarruttaa ja mikä taas on yhdentekevää? Missä tilanteessa vastaanottaja on lukiessaan tekstisi. 

Pääviesti on kirjoituksesi tärkein sanoma. Se, mitä haluat sanoa ja minkä haluat iskostaa ihmisten mieliin. Mieti pääviestisi niin, että se kiinnostaa, auttaa tai puhuttelee kohderyhmää.

Mieti myös ne pääviestiisi liittyvät asiat, jotka tekstissäsi on oltava. Mitä pitää ehdottomasti olla mukana, mitkä voit jättää pois?  

Hyvä ja helppo konsti suunnitella tekstin sisältö on tehdä kirjoituksesta etukäteen Mind Map, eli ajatuskartta. Siihen on monia tekniikoita, mutta yksinkertaisin tulee tässä:

Piirrät paperin keskelle ison ympyrän, johon kirjoitat pääviestisi. Sen jälkeen lisäät pääviesti-ympyrän ympärille 3-5 pienempää ympyrää, joihin kirjoitat viestin perillemenon kannalta tärkeimmät asiat, jotka sinun täytyy kertoa. Tarvittaessa voit kytkeä asia-ympyröihisi lisää tekstiympyröitä, jotka kertovat sinulle tarkemmin, mistä sinun pitää kirjoittaa.

Kun alat kirjoittaa tekstiäsi, varmista että tärkeimmät asiat saavat siinä suurimman painoarvon ja toisiinsa liittyvät asiat kerrotaan samassa tai peräkkäisissä kappaleissa.

Oli teksti miten lyhyt tahansa, mieti sen viestiä, vastaanottajaa ja hetkeä, jossa vastaanottaja saa viestisi. Sinulle teksti voi olla tylsä ja turha, mutta vastaanottajalle se voi olla ensivaikutelma sinusta tai edustamastasi yrityksestä.   

2. Kun teet viestintää, käytä erilaisia lauserakenteita.

 

Kun pienet koululaiset kirjoittavat tarinoita, he aloittavat lauseet mielellään minä-sanalla tai adverbeilla sitten tai sen jälkeen.

Minä heräsin aamulla ja lähdin kouluun. Minulla oli ensimmäinen tunti maantietoa. Sitten tuli välitunti ja minä pelasin välitunnilla koripalloa. Sitten minä….
 

Älä aloita lausetta näin, ellei kyse ole tietoisesta tehokeinosta tai henkilön puheen tai ajatuksen kuvaamisesta, kuten alla olevissa esimerkeissä.

Sitten minä lähden, murahti Jouko.

Sen jälkeen kaikki alkaa alusta, ajattelin.

Älä aloita peräkkäisiä virkkeitä ihan samalla tavalla, ellei kyse ole tietoisesti valitusta tyylikeinosta.

Huono: Minä huomasin aamulla, että wc-paperi oli taas loppunut. Minä olin ostanut viime viikolla liian pienen paketin. Minä en halunnut hamstrata muiden tapaan wc-paperia, vaan halusin ostaa vain sen verran kuin tarvitsen. 

Hyvä: Vessapaperi on taas loppunut. Ei ihme. Ostin viime viikolla vain pienen paketin. Sanoin kassalla kovaan ääneen, että tämä ei sitten ole hamstrausta vaan ihan akuuttiin tarpeeseen tulee. (Anna-Stiina Nykänen Helsingin Sanomien kolumnissa 3/2020)

Hyvä: Minä sain kuulla, että wc-paperi on loppunut. Minä olin taas ostanut liian pienen paketin. Olin tehnyt jälleen kerran virheen. 

(tyylikeino, jossa lauseiden samankaltaisuus korostaa kirjoittajan saamia syytöksiä)

 

Hyvä viestintä edellyttää, että tekstissä käytetään erilaisia lauserakenteita ja eri mittaisia lauseita ja virkkeitä. Liian pitkiä lauseita ja virkkeitä kannattaa yleensä välttää, sillä niissä lukijan ajatus katkeaa.

Vaikea: Mia lähti tänä aamuna taksilla kouluun johtuen huonosta säästä, vaikka linja-auto olisi kulkenut ihan heidän talonsa vierestä eikä sää todellisuudessa ollut edes niin huono kuin mitä säätiedotuksessa sanottiin.

Selkeä: Mia meni tänä aamuna taksilla kouluun, koska sää oli huono. Linja-auto olisi tosin ajanut heidän talonsa vierestä. Sääkään ei ollut niin huono kuin säätiedotuksessa sanottiin. 

 3. Yksinkertaista ja kiteytä viestisi

 

Selkeissä teksteissä viesti on kerrottu mahdollisimman yksinkertaisesti ja lyhyesti. Turhat sanat, lauseet ja kappaleet on yksinkertaisesti jätetty pois. Kirjoittaminen on sujuvaa, lauserakenteet ovat yksinkertaisia ja sanat helposti ymmärrettäviä.

Vaikea: Olettaen, että hän oli paikalla, uskomme hänen nähneen heidän tehneen sen oikein jo ensimmäisellä kerralla.

 Selkeä: Jos hän oli paikalla, hän varmasti näki, että he tekivät sen oikein jo ensimmäisellä kerralla.

Valitse adjektiiviisi. Älä käytä pitkiä adjektiiviluetteloita. Kolme adjektiivia on maksimi.

Vaikea: Olen työntekijänä fiksu, filmaattinen, fiini, femiini ja fossiilinen.

Selkeä: Olen työntekijänä fiksu, filmaattinen ja fiini. Minua on kehuttu myös femiiniksi ja fossiiliseksi.

Suosi suomenkielisiä sanoja, jos mahdollista. Vältä terminologiaa, joka ei ole yleisesti kohderyhmäsi tiedossa.

Vaikea: Paina save ja ota screenshot sivusta.

Selkeä: Tallenna sivu ja ota sen jälkeen siitä ruudunkaappaus. 

 

 

Haluatko paremmaksi kirjoittajaksi?

Kirjoittajakoulun Parempi Kirjoittaja-verkkokurssilla opit kirjoittamaan vaikuttavammin ja selkeämmin. Omatoimisesti suoritettava erkkokurssi sisältää seitsemän opintojaksoa tehtävineen. Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat parantaa käytännön kirjoitustaitoaan ja tehdä selkeämpiä, kiinnostavampia ja vaikuttavampia tekstejä. Kurssin hinta on 249€ (sis. alv 24%)

P.s. Kurssimateriaalit ovat käytössäsi 12 kuukautta. Lisäksi saat pääsyn 12 kuukaudeksi Kirjoittajakoulun opiskelijoiden ikiomaan Työkalupakkiin, jossa on hyviä työkaluja ja digioppaita niin fiktion kuin faktankin kirjoittajille.

Piditkö tästä jutusta?

Lue Mahatma Gandhin elämäntarina ja opetukset

Muuta maailmaa Gandhin opein

On lokakuun toinen päivä vuonna 1869 Porbandarin pienessä kaupunkivaltiossa Länsi-Intiassa. Porbandarin vauras pääministeri Karamchand Gandhi saa vaimonsa Pulitbain kanssa neljännen lapsen, pojan, joka saa etunimekseen Mohandas.  Vauvasta kasvaa hiljainen, tottelevainen

Lue artikkeli
Apuraha kirjailijalle - apurahojen myöntäjät

Kirjailijan apurahat

Kirjailijoista aniharvat elävät kirjoilla. Surullista, mutta totta. Suurin osa ammattikirjaillijoista tarvitsee apurahoja ja lisätöitä saadakseen jokapäiväisen leipänsä. Miksi menestyneetkään kirjailijat eivät välttämättä elä kirjoilla? Suomi on maailman kartalla pikkuruinen maa,

Lue artikkeli
Scroll to Top

Ethän karkaa. Haluatko sähköpostiisi maksuttomat kirjoittajien vinkit?