Hei kirjoittaja. Haluatko käynnistää oman bisneksen verkossa ja saada sen avulla lisätuloja tai kassavirtaa?
Yksi hyvä tapa on auttaa muita yrityksiä ja heidän bisneksiään menestymään tuottamalla heille maksusta arvokasta sisältöä. Sisältömarkkinointia, somemarkkinointia tai viestintää, joka houkuttelee yritysten loppuasiakkaita ostamaan. Voit tehdä tätä oman yrityksesi nimissä, kevytyrittäjänä tai freelancerina.
Monet meistä eivät kuitenkaan halua rakentaa työkseen tai sivutyökseen muiden bisneksiä, vaan kehittää oman bisneksen. Oman brändin ja omia tuotteita tai konseptoituja palveluita. Digitalisaation ansiosta kaikki tämäkin on paljon aiempaaa helpompaa.
Voit teoriassa pyörittää digibisnestäsi ja tienata rahaa kotisohvaltasi käsin mihin vuorokauden aikaan tahansa ilman, että teet tuhansien eurojen investointeja toimistoon, tuotteisiin tai laitteisiin.
Sinun täytyy vain pohtia ajatuksella, mitä haluat tarjota ja myydä? Onko se tietoa, konsultointia, koulutusta, verkkokursseja, jäsenyyksiä, fyysisiä tuotteita, digitaalisia tuotteita tai palveluja? Vai haluatko myydä kenties affiliate-sopimuksella muiden tuotteita? Kehitätkö omia tuotteita, jotka dropshippaat eli tuotat ja toimitat vasta saamiesi tilausten perusteella.
Tässä artikkelissa annamme sinulle muutamia ideoita.
Mitä tarvitset käynnistääksesi oman digibisneksen:
- Jotakin muita ihmisiä tai yrityksiä kiinnostavaa ja hyödyttävää, jota voit myydä verkossa
- Yrityksen, kevytyrityksen tai toiminimen, jolla voit laskuttaa asiakkaitasi.
- Verkkosivuston ja verkkokaupan, johon saat liitettyä maksuominaisuudet ja joka laskee arvonlisäverot ja mahdolliset toimituskulut puolestasi
- Taidon kirjoittaa yleisöä kiinnostavia hyviä artikkeleita verkkoon ja hakukoneoptimoida ne hyvin. Niiiden avulla saat verkkosivustolle maksutta kävijöitä hakukoneista.
- Taidon markkinoida palveluita, tuotteitasi ja yritystäsi kohderyhmälähtöisesti verkossa ja somessa.
- Jos myyt fyysisiä tuotteita, sinun on valittava hyvä toimituskumppani, jonka avulla toimitat tuotteet ostajille nopeasti.
- Tarvitset myös ennen pitkää sähköpostimarkkinoinnin työkalun, jossa on mielellään mukana mahdollisuus markkinoinnin automaatioihin. Sinun on alettava kerätä sähköpostilistaa; siitä tulee tärkein markkinointikanavasi.
- Erilliset sometilit bisneksellesi tai yrityksellesi ja sosiaalisen median mainostilit, joiden avulla voit mainostaa somessa.
- Budjetin ja ajan verkkosivuston ja verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitoon, tuotteiden ja palveluiden hankintaan ja kehittämiseen sekä markkinointiin. SaaS-palveluiden ansiosta et tarvitse tähän suurta pääomaa tai IT-osaamista.
1. Kirjoita e-kirjoja ja oppaita ja myy niitä verkossa
Kaupallista oma supervoimasi kirjoittamalla siitä digiopas tai e-kirja. Kiinnitä huomiota kirjasi kantavaan ideaan, näkökulmaan, rakenteeseen, kappalejakoon, kuvitukseen ja taittoon. Tallenna opuksesi sekä word-muodossa että pdf:nä.
Markkinoi ja myy pdf-kirjaasi verkkosivuillasi, sähköpostitse ja somessa. Vaikka kirjasta ei tulisi huimaa kassamagneetti, se tuo sinulle uskottavuutta ja yleisöä. Voit toki julkaista kirjan myös painettuna kustantamon kautta tai julkaisemalla sen itse painettuna ja e-kirjana vaikkapa BoD-julkaisupalvelun kautta.
Huom. Jos pystyt kirjoittamaan englanniksi, voit laittaa e-kirjasi myyntiin myös Amazonin Kindleen tai Apple Book Storeen ja saada paljon suuremman yleisön.
2. Suunnittele ja tuota verkkokurssi ja tienaa lisätuloja
Jos haluat rakentaa ikioman bisneksen ja kaupallistaa oman supervoimasi, voit tehdä siihen liittyvästä aiheesta maksullisen verkkokurssin ja/tai webinaarin ja markkinoida ja myydä sitä verkkosivuillasi, sähköpostilistallasi ja somessa.
Verkkokurssin teko vaatii, että löydät hyvän muita kiinnostavan aiheen ja osaat opettaa siitä asioita, jotka ovat yleisöllesi tärkeitä ja muutoin vaikea omaksua. Oppitunnit voivat koostua kuvista ja kirjallisesta sisällöstä, webinaareista tai aiemmin nauhoitetuista videoista. Voit testata kurssisi ideaa tekemällä siitä ensimmäisen riisutun version vaikka sähköpostikirjeinä, mutta jos olet vakavissasi asian kanssa, tarvitset tarpeisiisi sopivan kurssiohjelmiston, huolella mietityt oppimateriaalit tehtävineen ja hyvin suunnitellun kohderyhmälähtöisen markkinoinnin.
Huom. Verkkokurssin arvo on suurempi kuin kirjan tai luennon, mutta hyvien vuorovaikutteisten verkkokurssien suunnittelu ja toteutus vaatii aikaa ja osaamista – ja ne ovat sinulle rahaa.
3. Myy kumppanien tuotteita verkkosivuillasi tai verkkokaupassa
Monet yritykset käyttävät markkinointi- ja myyntiapunaan affiliate-kumppaniverkostoa ja sinä voit ryhtyä yhdeksi kumppaniksi. Affilliate-kumppanina markkinoit ja myyt toisen yrityksen, mainostajan tuotteita omissa digikanavissasi mainostajan ohjeita noudattaen. Saat korvaukseksi ennalta sovitun prosenttiosuuden jokaisesta kaupasta. Joskus voit saada myös myös pienen maksun klikeistä.
Suomen parhaita affiliate-palveluita ovat mielestämme Tradedoubler ja Adtraction. Tehdäksesi affiliate-markkinointia Tradedoublerin ja Adtractionin kautta sinulla on oltava toimiva verkkosivusto.
Kun olet liittynyt julkaisijaksi, hae kiinnostaviin ja aiheeltaan sinulle sopiviin mainosohjelmiin. Monet affiliate-markkinointia käyttävät yritykset hyväksyvät verkkosivuston ohella kumppaniensa markkinointikanaviksi myös sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin. Varmista, että noudatat mainostajan julkaisijoille antamia ohjeita.
Liittyminen julkaisijaksi ja mainosohjelmiin osallistuminen on ilmaista ja ansaitsemasi maksut tilitetään kuukausittain tai kun mnimisumma 30 € on täyttynyt.
Huom. Affiliate-markkinoinnilla julkaisija voi saada helposti passiivisia lisätuloja, mutta Suomen kokoisessa maassa summat ovat yleensä pieniä.
4. Myy jäsenyyksiä
Jäsenyyspalvelun perustaminen voi olla mainio tapa kaupallistaa osaamistasi, saada jatkuvia lisätuloja ja sitouttaa kohdeyleisöäsi. Jäsenyyspalvelut toimivat ns. subscription-mallilla, jossa jäsenet maksavat toistuvia kuukausi- tai vuosimaksuja päästäkseen käsiksi eksklusiiviseen sisältöön, palveluihin tai yhteisöön.
Jäsenyyspalvelun ytimessä on jäsenen saavuttama hyöty, jonka pitää olla jatkuvaa ja maksetun hinnan arvoista, jotta jäsen pysyy jäsenenä. Parhaimmillaan liiketoimintamalli on ennustettava ja skaalautuva.
Sisältöön perustuvassa kaupallisessa jäsenpalvelussa tarjoat jäsenille eksklusiivista hyödyllistä sisältöä, kuten artikkeleita, videoita, podcasteja, webinaareja tai digitaalisia tuotteita. Esimerkkejä tällaisista palveluista ovat Veronmaksajat ja Suomen Yrittäjät.
Yhteisöön perustuvassa jäsenpalvelussa luot jäsenille arvokkaan maksullisen yhteisön, jossa jäsenet voivat keskustella, jakaa kokemuksia ja saada henkilökohtaista tukea sinulta tai muilta asiantuntijoilta.
Tuotteisiin keskittyvässä jäsenpalvelussa tarjoat joka kuukaus uusia tuotteita ja valmennukseen perustuvassa jäsenyydessä annat puolestaan konsultaatioita, mentorointia, ryhmävalmennusta tai henkilökohtaista ohjausta.
Mikään ei estä sinua yhdistämästä jäsenpalveluusi elementtejä monesta eri ryhmästä elementtejä. Esimerkiksi Veronmaksajat ja Suomen Yrittäjät tarjoavat sisältöpalveluita, tuote-etuja, alennuksia ja henkilökohtaista neuvontaa.
Huom. Jos saat hyvän idean ja innostut oman jäsenpalvelun perustamisesta, kannattaa tehdä ensin markkinakartoitus, ottaa parhaimpien jäsenpalvelujen ansaintamallista ja toteutuksesta oppia ja testata kokonaisuutta ensin pienimuotoisesti.
5. Kaupallista osaamisesi ja bisneksesi somessa
Sosiaalinen media on yrityksellesi ja bisneksellesi hyvä ja kustannustehokas markkinointi- ja myyntikanava. Sen avulla voit luoda tuotteillesi ja palveluillesi tunnettuutta, kysyntää ja myyntiä.
Sosiaalisen median alustat ovat kuitenkin myös julkaisukanavia, medioita, jotka maksavat rahaa kumppanuusohjelmissaaan oleville julkaisijoille, jotka tuottavat kanavalle jatkuvasti hyvää kävijöitä sitouttavaa sisältöä.
Esimerkiksi YouTube, Instagram, TikTok, LinkedIn ja Facebook maksavat pikkiriikkisen osan mainostuotoistaan kumppanuusohjelman kriteerit täyttäville aktiivisille julkaisijoille ja sisällöntuottajille. Myös yritystilit voivat osallistua kumppanuusohjelmiin, jos ne täyttävät kanavan julkaisijoille ja monetisoinnille asettamat kriteerit.
Saat lisää tietoa tutustumalla eri somekanavien kumppanuusohjelmiin.