Säeromaani – Tässä vinkit kirjoittamiseen

‍Säeromaani, englanniksi Verse Novel on kirjallisuuden muoto, jossa luovuus, runous ja proosa yhdistyvät kiehtovalla tavalla.

Tarina kerrotaan säeromaaneissa runomuodossa olevan tekstin välityksellä, mikä tuo tarinan kerrontaan omat haasteensa ja hyötynsä. Joskus säeromaaneita kutsutaan myös runoromaaneiksi.

Nopealukuiset ja vahvoja tunteita välittävät säeromaanit ovat saaneet alkunsa 2010-luvulla nuorten ja nuorten aikuisten kirjallisuudesta. Mikään ei kuitenkaan estä sinua ryhtymästä alan pioneeriksi ja kirjoittamasta säeromaaneja myös lapsille tai kaltaisillesi aikuislukijoillle.

Jos olet kiinnostunut kirjoittamaan säeromaanin, tässä on seitsemän vinkkiä, jotka auttavat sinua eteenpäin.

1. Valitse ensin idea, kertoja ja aihe, sen jälkeen vasta kerronnan muoto

Säeromaani sopii tiettyhin tarinoihin paremmin kuin toisiin.  Siksi älä lähde suunnittelemaan tarinaasi muoto vaan sisältö edellä.  Mieti, millaisen tarinan haluat kertoa, kenen tarinasta on kyse, mistä tarina kertoo ja miksi juuri kyseinen tarina on tärkeää kertoa.

Mieti myös tarinasi kohderyhmää. Vasta sen jälken pohdi, sopivatko vaihtelevan mittaiset runon säkeet loistavasti kyseisen tarinan kertomiseen.

Jos tarinasi idea ei tunnu taipuvan helposti runomuotoon, harkitse jonkun muun tavan käyttämistä.

2. Valitse säeromaanille oikea kertoja ja päähenkilö

Kenen tarinaa kerrot ja kuka on säeromaanisi kertoja?

Useimmiten säeromaaneissa on minä-kertoja, joka on samalla tarinan päähenkilö. Tämä vaatii päähenkilöltä kuitenkin paljon itsetutkiskelua ja kykyä analysoida tunteitaan ja kokemuksiaan syvällisesti. Kykeneekö päähenkilösi tähän vai pitäisiskö jonkun sivullllisen kertoa päähenkilön tarina minä-muodossa?

Joissakin säeromaaneissa käytetään useita eri kertojia, jotka kaikki kertovat tarinaa omalla äänellään ja tavallaan.  Useamman kertojan käyttö voi lisätä tarinan kiinnostavuutta, mutta se voi tehdä tarinasta myös haasteellisemman kirjoittaa.

3. Suunnittele tarinasi henkilöt, juoni ja rakenne erityisen huolellisesti

Koska kerrot tarinaasi säkein ja runoin, jokaisella sanalla, lauseella, välimerkillä  ja tyhjällä rivillä on merkitystä. Ne välittävät kertojan ajatuksia, tunteita ja suhtautumista siihen, mitä hän näkee ja kokee. Säeromaaneissa on yleensä vähemmän tekstiä kuin perinteisissä romaaneissa.

Jotta kirjoittaisit oikeasti säeromaanin etkä tavallista runokokoelmaa, sinun on suunniteltava tarinasi tärkeimmät elementit erityisen huolella etukäteen. Elementeillä tarkoitamme alkuasetelmaa, tarinan henkilöitä rooleineen ja pyrkimyksineen, vastustajia motiiveineen, kertojan ja näkökulman valintaa, juonen rakentamista ja parhaan tarinan rakenteen valintaa.

Tarinan suunnittelun salat opit suositussa Stoori-valmenuksessaamme.  Ilmoittaudu tästä mukaan.

4. Säeromaanissa tapahtuu rivien väleissäkin

Joskus ihmiset sanovat yhtä, mutta tarkoittavat ja ajattelevat toista. Joskus se, mitä ei sanota on tärkeämpää kuin se mitä ei sanota.

Säeromaanissa kertoja kertoo tarinaa yleensä minä-muodossa. Huomioi, että minä-kertoja voi olla luotettava tai epäluotettava. Hän voi kertoa asioita tarkoituksellisesti vain omasta näkökulmastaan. Hän voi jättää osan kertomatta tai jopa valehdella syistä, jotka vain päähenkilösi ja sinä kirjoittajana tiedätte alusta lähtien. Jos näin on, lukijat saavat todennäköisesti tietää koko vasta tarinan lopussa totuuden, joka toivottavasti yllättää ja palkitsee heidät.

Kun olet suunnitellut tarinasi juonen huolella, voit rakentaa sitä yleisöllesi kuin palapeliä. Tiedät ennen kirjottamisen aloittamista, mistä tarinassasi on oikeasti kyse, mitä siinä todellisuudessa tapahtuu ja missä kohden lukijaa johdetaan tarkoituksellisesti harhaan yllätyksen maksimoimiseksi.

5. Jokaisen runonpätkän tulee toimia yksin ja osana kokonaisuutta

Säeromaanissa jokaisen runon tulee kuvata yksi hetki, kohtaus, ajatus tai muutos päähenkilön elämässä. Jokaisen runon tulee myös toimia itsenäisesti ja erikseen tarinan muusta osasta.

Yhtälailla jokaisen runonpätkän tulee tukea kokonaisuutta.

Kuvittele, että runot ovat kuin kauniita ja inspiroivia kankaanpalasia, jotka yhdessä muodostavat suuren ja kauniin tilkkutäkin. Jokainen runonpätkä kertoo lukijoille jotakin oleellista ja/tai lisää tarinaan jännitettä, joka saa yleisön haluamaan lisää.

6. Leikittele runojen pituuksilla ja rytmeillä

Säeromaania kirjoittaessasi voit leikitellä runojen pituudella ja rytmeillä; Myös ne ovat osa kerrontaa. Joskus lauseet voivat virrata sulavasti, kun taas joskus teksti voi päättyä tarkoituksellisesti yhtäkkiä ja töksähtäen. Rytmin ja kielen vaihteluilla saat tuotua tarinaasi jännitettä, konfilikteja ja tunnetta.

Joissakin runoissa kertojan ajatukset voivat harhailla tarkoituksellisesti, kun taas toiset iskevät suoraan asiaan. Koska runoromaanissa ei yleensä käytetä perinteistä kappalejakoa, runojen pituus voi vaihdella. Käytä  rytmejä, taukoja ja katkoksia korostaaksesi tarinan tärkeitä tapahtumia ja kertojan ja päähenkilön merkityksellisiä tunteita ja ajatuksia.

7.  Testaa erilaisia runo- ja kerrontatyylejä

Kun tiedät, mistä tarinasi kertoo, kuka sitä kertoo ja miksi tarina on tärkeä kertoa, kannattaa testailla erilaisia ääniä ja runotyylejä sopivan tyylin löytämiseksi.  Miten ja mistä kertoja puhuu? Käyttääkö hän vertauskuvia ja jos kyllä, mitä hän milloinkin oikeasti tarkoittaa?  Muista, että säeromaani eli verse novel ei ole runokirja vaan siinä säkeiden ja runojen tehtävänä on kertoa yleisölle vaikuttava ja koskettava tarina. Tarina, joka pitää lukijat otteessaan koukuttavasta alusta palkitsevaan loppuun saakka.

Haluatko lukuvinkkejä: Linkin alta löydät kirjaston suosittelemia säeromaaneja nuorille