Kirjoituskurssit verkossa -anastasiia-chepinska-efrNNywe8eU-unsplash

Kirjoituskurssit verkossa - tehokas tapa oppia vai ajan- ja rahanhukkaa?

Olen osallistunut elämäni aikana kymmeniin maksullisiin kirjoittajakoulutuksiin. 

Osa on ollut hyvin laaja-alaisia, osa taas hyvin spesifejä ja tähdännyt tietyn lajityypin kuten käsikirjoittamisen oppimiseen. 

Pisimmät ovat kestäneet yli vuoden, lyhyimmät alle päivän. Osa on ollut perinteisiä koulutuksia, joissa ryhmä kirjoittajia on kokoontunut säännöllisesti luokkatilaan opettajan pitämille oppitunneille. Osa taas digikursseja, joissa olen saanut opiskella omaan tahtiini. 

Olen siis jonkinmoinen asiantuntija kertomaan, miksi kirjoittajakoulutuksiin kannattaa osallistua ja mihin asioihin niiden valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota.

Keskityn tässä jutussa verkon kautta toteutettaviin valmennuksiin, koska voit osallistua niihin helposti, missä sitten asutkin. Aikataulusi ovat niissä vapaammat ja opiskelukin on joustavaa: Voit käydä sinulle jo tutut osiot nopeasti läpi ja panostaa aikaa ja energiaa osioihin, jotka ovat sinulle juuri nyt tärkeimpiä.

 

1. Valitse valmennus, jonka uskot lisäävän inspiraatiotasi ja motivaatiotasi.

 

Kirjoittaminen on usein yksinäistä ja hidasta puuhaa. Mitä pitkäkestoisempi hanke on tekeillä, sitä enemmän kirjoittaja tarvitsee motivaatiota ja inspiraatiota. Erityisen kinkkinen tilanne on silloin, kun uuden projektin aikaansaama alkuhuuma on tiessään ja olisi paljon muutakin tekemistä.

Maksulliset kirjoittajakoulutukset ovat inspiraation ja motivaation ylläpitoon hyvä ja turvallinen lääke.

Miksikö maksulliset?

Netistä löytyy kyllä ensiavuksi maksuttomia artikkeleita, webinaareja ja jopa verkkokursseja, mutta ne on yleensä tehty myymään maksullisia koulutuksia tai muita palveluita. Niiden avulla saat vähän esimakua, mutta et kunnon ateriaa.

Maksullisuus lisää tutkitusti myös omaa motivaatiotasi. Kun maksat kurssista tai valmennuksesta, oppimistuloksesi paranevat.

 

2. Pitkäkestoinen valmennus voittaa viikonloppukurssin tai seminaarin.

 

Tiedäthän seminaari-ilmiön? Osallistut kiinnostavaan seminaariin tai workshopiin. Tapahtumassa on loistava tunnelma, ja olet täynnä intoa ja muutoshalua. Kun palaat arkeen, kaikki on unohtunut. Jatkat samaa rataa kuin aina ennenkin.

Pitkäkestoisissa valmennuksissa vanhaan palaaminen ei ole yhtä helppoa. Parhaat valmennukset eivät ole pelkkää lukemista tai videoiden katsomista, vaan niissä on myös käytännön harjoituksia. Harjoitusten avulla joudut sisäistämään uudet ajattelu- ja toimintatavat yksi kerrallaan.

Pysyvän muutoksen aikaansaaminen vaatii aikaa ja uusien ajattelutapojen ja rutiinien omaksumista.  

 

3. Vuorovaikutteinen valmennus on tehokkaampi kuin itseopiskelupaketti.

 

Perinteisissä koulutuksissa ja valmennuksissa keskiössä on kouluttajan ja opiskelijan vuorovaikutus. Opettaja opettaa ja opiskelija kuuntelee, lukee ja kysyy lisää. Opettaja antaa tehtäviä, opiskelija tekee niitä ja saa opettajalta rakentavaa palautetta. Vuorovaikutus edistää paitsi oppimista, myös opettajan ja oppilaan sitoutumista yhteistyöhön.

Ammattimaisesti toteutetut verkkokoulutukset, joissa tavoitellaan muutakin kuin nopeaa rahan tuloa koulutusyritykselle, rakentavat koulutuksen yleensä vuorovaikutteiseksi. Oppilaat eivät vain kahlaa yksin materiaaleja läpi vaan testaavat oppimaansa käytännössä tekemällä harjoitustehtäviä. Lisäksi kouluttaja saattaa antaa heille henkilökohtaista mentorointia videotapaamisten tai sähköpostin välityksellä.

Henkilökohtaisen tuen antaminen sitoo kuitenkin kouluttajien aikaa, rahaa ja energiaa ja tekee koulutustuotteesta koulutusyritykselle huonomman rahasammon.

Tämän vuoksi moniin verkkovalmennuksiin ei sisälly lainkaan opiskelijalle annettavaa henkilökohtaista tukea tai palautetta. Tämä voi olla ihan ok, jos se näkyy valmennuksen edullisempana hintana. Näin ei ikävä kyllä aina ole. Monet kalleimmista ja tunnetuimmista verkkovalmennuksista on rakennettu nopeasti skaalautuviksi kassamagneeteiksi, joissa opiskelijan saama palaute ja tuki on jätetty nollaan.

Se, että verkkokurssiisi sisältyy webinaareja tai Facebook-live-lähetyksiä ei vielä tarkoita, että valmennukseen kuuluisi henkilökohtaista tukea. Parhaimmillaan kouluttaja saattaa tällöin vastata juuri sinun esittämääsi yleisluontoiseen kysymykseen.

Vuorovaikutus edistäisi oppimista, mutta se jätetään usein pois rahan takia. 

 

 4. Määrä voi heikentää laatua.

 

Nykypäivänä on muotia tehdä digikurssi. 

Digikurssien ympärille on syntynyt ihan uusi toimiala. jossa asiaan vihkiytyneet yritykset opettavat konsultteja, asiantuntijoita ja erilaisia oman elämänsä sankareita skaalaamaan osaamisensa ja lyömään rahoiksi verkkokursseilla.

Yritteliäisyydessä ja bisneksen digitalisoimisessa ei ole toki mitään pahaa.

Digikurssi ei ole kuitenkaan mikä tahansa tuote. Se on opetusta ja valmennusta, jota annetaan ihmisille verkon kautta. 

Olen päätyöni ohella kouluttanut yli kymmenen vuoden ajan aikuisopiskelijoita. Tiedän, että oppiminen moninkertaistuu, kun asioita yksinkertaistetaan, havainnollistetaan ja harjoitellaan käytännössä. Oppimisessa ei ole kyse opetuksen määrästä vaan laadusta. Vähemmän on usein enemmän.

 

Kuten hyvin tiedämme, kaikista fiksuista asiantuntijoista tai ammattilaisista ei ole toisten opettajiksi tai valmentajiksi. Tämä totuus ei muutu mihinkään, tapahtui opetus sitten koululuokassa, luentosalissa tai verkossa.

Verkkokurssien tekijät eivät  välttämättä aina ymmärrä sitä, että oppimisessa ei ole kyse kahlattavan materiaalin määrästä vaan tärkeiden asioiden sisäistämisestä. 

Tajusin tämän jo opiskeluaikoinani, kun luin tentteihin tekemällä koealueesta itseäni varten tiivistelmät. Tekniikka auttoi minua, mutta ennen kaikkea se auttoi ystäviäni. He lukivat tentteihin ainoastaan tiivistelmäni ja saivat hyviä tuloksia minimaalisella työllä. 

Koin aikoinaan saman kiteyttämisen voiman, kun suoritin työnantajani toiveesta LKV-tutkinnon. Kyseessä on haastava lakitentti, josta vain aniharvat ammattilaiset pääsevät läpi ensiyrittämällä. En ollut ehtinyt mukaan viikottaisiin opetustuokioihin, joita lakimiehemme oli järjestänyt työpäivän aikana. En ollut ehtinyt lukea paksuja oppikirjoja saati kahlata lakikirjaa läpi. Lakimiehemme (joka muuten oli nuori nainen) oli laatinut onnekseni aiheesta aikoinaan hyvät tiivistelmät. Luin ne edeltävänä päivänä, lisäsin tiivistelmiin omia muistiinpanoja ja tein joitakin netissä olevia harjoituksia. Koe meni läpi tosi hyvin pistein ja edelleenkin hallitsen tuolloin oppimani asiat.

Hämmentyneenä katsonkin digivalmennuksia, jotka perustelevat tuhansien eurojen hintaansa lupaamalla opiskelijalle tuhansia tunteja videoita ja bonuksena vielä e-kirjaa ja ekstrakurssia kurssin perään.

Mitä olisit itse sanonut, kun opettajasi olisi koulussa hehkuttanut, että tällä kurssilla sinulla ei olekaan opiskeltavana yksi helppolukuinen, mutta hyödyllinen kirja vaan seitsemänkymmentäyksi paksua oppikirjaa, joita et oikeastaan edes tarvitse. Lisäksi saat vielä kolmetoista satasivuista artikkelikokoelmaa ja viisitoista kahden tunnin webinaaria kaupan päälle.

Oppimisessa ei ole kyse opetuksen määrästä vaan laadusta.

 

5. Paras koulutus on se, johon osallistut.

 

Oppiminen edellyttää sitä, että sinä osaat ja haluat oppia uutta.

Kaikkien vapaaehtoisten koulutusten haasteena on, että sinun on helppo jättää asioita tekemättä ilman, että kukaan nostaa meteliä. Jos et tule luennolle, käy joitakin osioita läpi tai tee kaikkia harjoituksia, siitä ei seuraa rangaistusta. Omapahan on asiasi.

Verkon kautta toteutettavissa joukkokoulutuksissa omista hommista luistaminen on erityisen helppoa.

On yllättävän paljon ihmisiä, jotka ostavat kalliin valmennuksen, mutta eivät koskaan käy sitä loppuun. Usko tai älä, on ihmisiä, jotka eivät koskaan edes aloita. He tuskin muistavat, mitä tulivat ostaneeksi.

Koska sinä olet lukenut tänne asti, uskon ettet ole yksi heistä. Kun tulet mukaan Kirjoittajakoulun valmennuksiin, haluat oppia ja kehittyä kirjoittajana. Näin tulee siksi myös käymään. Nähdään valmennuksessa.