Tarinankerronta vaatii konflikteja

Tarinankerronta perustuu aina päähenkilön kohtaamaan isoon konfliktiin, ristiriitaan. Todellisessa elämässä emme kaipaa ristiriitoja ja konflikteja, mutta tarinankerronnassa ne ovat välttämättömiä. Ne ovat tarinankerronnan polttoainetta.

Yleensä on niin, että tarinan päähenkilö, protagonisti, pyrkii johonkin itselleen tärkeään, mutta ei onnistu, koska joku tai jokin vastustaa häntä kerta toisensa jälkeen. Tarinan edetessä vastakkaiset voimat ja/tai tahdot taistelevat aina vain kovemmin panoksin.

Ilman konfliktia ei ole tarinaa. On vain kertovaa tekstiä, joka voi olla kaunista, taidokasta ja ajatuksia herättävää, mutta ei sovellu romaaniksi tai elokuvaksi.

Konfliktit eivät ole tarinassa vain kiusaamassa päähenkilöä ja luomassa jännitettä. Niiden tehtävänä on viedä tarinan juonta eteenpäin ja pakottaa tarinan edetessä päähenkilöä kasvamaan ihmisenä tai olentona.

Konfliktien avulla yleisösi pysyy sitoutuneena ja kiinnostuneena ja palaa halusta tietää, miten tarina jatkuu ja päättyy. Konfliktien pahetessa ja niiden viimein ratketessa tarina voi herättää yleisössäsi vahvoja tunteita kuten jännitystä, innostusta, iloa, toivoa, surua tai pelkoa.

Päähenkilön tärkeimmästä konfliktista, päähenkilön pyrkimyksen ja hänen kohtaamansa vastustuksen ristiriidasta, lähtee myös tarinasi avainkysymys ja sanoma.

Pääseekö ET koskaan kotiin? (ET)

Voittaako kahden nuoren rakkaus sukujen ikiaikaisen vihan? (Shakespearen  Romeo ja Julia)

Miksi kosto ei kannata? (Susanne Bierin Kosto)

Tarinan lopussa päähenkilösi kohtaama konflikti vihdoin ratkeaa tavalla tai toisella. Jos tarinankerrontasi on onnistunut loistavasti, yleisösi ymmärtää myös tarinasi avainkysymyksen ja sanoman, mikä se sitten olikin.

Hyvä tarinankerronta voi vaatia useammankin konfliktin

Tarinat vaativat tavallisesti yhden keskeisen päähenkilöä piinaavan konfliktin, joka liittyy tarinasi avainkysymykseen ja jonka ympärille tarinasi pääjuoni rakentuu.

Parhaisiin tarinoihin on kuitenkin upotettu muitakin pienempiä merkityksellisiä konflikteja. Sisäisiä ja ulkoisia. Niitä voi olla päähenkilöiden ohella myös tarinan muilla henkilöillä, jolloin ne voivat ohjata tarinan sivujuonia. Sivujuonet voivat raikastaa tarinaasi ja tehdä siitä kiinnostavamman ja viihdyttävämmän.

Sisäinen konflikti tapahtuu henkilön pään sisällä eikä sen aiheuttajana ole ulkoinen konkreettinen vastustaja. Kyseessä voi olla henkilön sisäinen arvoristiriita tai kasvun paikka. Ihmisen omat tavoitteet voivat olla ristiriidassa keskenään.

Henkilösi voi huomata, että on itse luonut elämästään tahtomattaan vankilan, liian kiireisen tai muuten vääränlaisen. Hän voi tajuta, että hänen arvonsa ja asenteensa  eivät palvele häntä ja hänen läheisiään nykytilanteessa. Hän voi oivaltaa, että saadakseen haluamansa hänen on muututtava. Hän saattaa myös oppia ymmärtämään tai hyväksymään jotakin, mitä ei tarinan alkaessa vielä ymmärtänyt.

Ulkoinen konflikti puolestaan johtuu ulkoisista tekijöistä. Vastustajana voi olla toinen ihminen tai ihmisjoukko, yritys, yhteiskunta, luonto, yliluonnolliset voimat tai jopa keinoäly tai kone.

Jos tarinasi konfliktit ontuvat, palaa lähtöruutuun

Jos päähenkilösi konflikti ei ole tarpeeksi vahva ja merkityksellinen luomaan tarinaan jatkuvaa jännitettä ja kuljettamaan juonta alusta loppuun, palaa suunnittelupöytäsi ääreen.  Sama pätee jos tarinastasi puuttuvat vielä muiden henkilöhahmojen kohtaamat merkitykselliset konfliktit tai ne eivät ole tarpeeksi kiinnostavia.

Jos tarinasi on vasta ideointivaiheessa tai olet vaasta aloittamassa käsikirjoituksesi kirjoittamista, suunnittele tarinasi tärkeimmät henkilöt, konfliktit ja juoni huolella ennakkoon. Mieti, miten konfliktit tarinan eri vaiheissa ilmenevät ja kasvavat ja miten ne tarinan lopussa ratkeavat.

Kirjoittajakoulun Stoori-tarinavalmennuksen avulla kirjoitat parempia tarinoita, oli kyse sitten romaanista, käsikirjoituksesta tai lastenkirjasta.

Valmennus opastaa sinua sekä tärkeimpien konfliktien rakentamisessa että tarinasi henkilöiden, maailman ja  rakenteen suunnittelussa. Se sisältää myös joukon helppokäyttöisiä suunnittelupohjia, joiden avulla tarinasi suunnittelusta tulee helppoa ja hauskaa. Valmennus toteutetaan verkossa ja voit opiskella ja kirjoittaa omassa aikataulussasi jopa 500 päivän ajan, välillä valmentajalta palautetta saaden.

Stoorin avulla voit tehdä hyvästä ideastasi mahtavan tarinan. Ilmoittaudu nyt mukaan täältä.