Kirjailija, oletko pantser vai plotter vai jotakin sieltä väliltä?

Kirjailijan työ on varsin itsenäistä. Saat yleensä valita vapaasti työtapasi, työkalusi ja tekniikkasi. Saat päättää myös, miten kehität taitojasi ja mitä rimoja haluat alittaa ja mitä ylittää.

 Kannat myös itse vastuun tuloksista.

Huippusuorituksista. Mestariteoksista. Unohtumattomista esityksistä ja puheista. Mahtavista käsikirjoituksista. Vaikuttavista kirjoituksista, mitä ne sitten olivatkaan.

Kannat vastuun myös aloittamistasi tietokirjoista, joista ei kirjoja tullutkaan. Blogeista, jotka kuihtuivat jo alkumetreillä. Ikävystyttävistä ja sekavista artikkeleista. Romaaneista, joiden juonenkäänteistä ja henkilöistä menit itsekin sekaisin ja joihin ei koskaan kirjoitettu viimeistä pistettä.

Oletko tullut ajatelleeksi, että tietotaitosi, työtapasi ja tekniikkasi saattavat vaikuttaa saamiisi tuloksiin?

Suuren maailman kirjailijapiireissä on havaittu, että luovat kirjailijat voi jaotella työtapojensa ja tekniikkojensa perusteella kahteen ryhmään. Pantsereihin ja Plottereihin.

Valitettavasti näille sanoille ei ole kehitetty tietääkseni suomenkielisiä nimiä, joten meidän tyydyttävä näihin alkuperäiskielisiin.

Esittelemme tässä nämä vaihtoehtoiset työtavat ja kummankin hyvät ja huonot puolet.

Pantser uskoo suunnittelun tappavan luovuuden

 

Kun pantser-kirjailija saa idean, tuli on irti. Hän alkaa saman tien kirjoittaa. Ei idean kehittelyä, ei teeman tai ydinajatuksen kirkastamista, ei tarinan rakenteen valintaa tai juonen luonnostelemista etukäteen. Ei mind mappeja, post-it lappusia tai mitään muutakaan suunniteluun viittaavaa.

Pantser-kirjailijaa ajaa villinä ja vapaana laukkaava mielikuvitus. Luomisvoima, joka vie tarinaa eteenpäin. Romaanin kirjoittajalla ei ole alkuvaiheessa aavistustakaan siitä, mitä kaikkea tarinassa tulee tapahtumaan, mitä sen päähenkilöt haluavat ja miten tarina loppuu.

Tarina vie tavallaan kirjailijaa eikä kirjailija tarinaa.

Pantsereiden työtavassa on hyvää se, että kirjailijan alitajunta ja mielikuvitus saa siinä täyden vallan, vapauden ja vastuun. Kirjoittaminen on luovaa työtä ja kaikki hyvät ideat eivät voi tulla koskaan suunnittelupöydällä. Juoni elää koko ajan. Henkilöitä tulee ja katoaa.

Taitava pantser voi kirjoittaa tajunnanvirtatekniikallaan hyvän ensimmäisen luonnoksen, jonka hän sitten editoi huolellisesti julkaisukuntoon. Editointivaiheessa voikin olla sitten hurjasti työtä ja hammasten kiristelyä. 

Pantsereiden työtavassa heikkous on se, että sen avulla ei useinkaan synny sitä, mitä piti. Tai ainakaan sellaista, mitä joku ulkopuolinen jaksaisi lukea, kuunnella tai katsoa. 

Jos tarinan kirjoittajan hurmos ja mielikuvitus hetkeksi hiipuu, hän ei enää tiedäkään, mitä tekstissä seuraavaksi tapahtuu. Hän ei aina edes muista, mitä on kirjoittanut aikaisemmin. Jos tarinassa ei ole koskaan ollut punaista lankaa, sitä on hankalaa saada sinne enää siinä vaiheessa kun 200 sivua on jo kirjoitettu.  

Kun kirjailija putoaa kirjoittajien mustaan aukkoon, sieltä on hankalaa päästä pois, jos hänellä ei missään vaiheessa ole ollut suunnitelmaa, johon tarttua ja jota viilata.

Suunnittelemattomuus tarkoittaa myös sitä, että tekstiin tulee helposti ristiriitoja ja päällekkäisyyksiä. Jotta tekstistä tulisi johdonmukainen ja looginen, Pantser joutuu usein lukemaan tekstinsä alusta loppuun monta kertaa.

Kirjallija Stephen King on yksi tunnetuimmista Pantsereista. Muistatko hänen Piina-kirjansa, josta tehtiin myös elokuva? King näki käsikirjoituksen unessa. Aamulla herättyään hän alkoi heti kirjoittaa siitä ensimmäistä versiosta eikä lopettanut ennen kuin se oli valmis. 

Pantsereiden ei kannata pitää kirjoittamisessaan pitkiä pausseja. Mitä kauemmin Pantserin projektissa kestää, sitä todennäköisempää on, että se jää kesken.

Plotter uskoo, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

 

Kun Plotter-kirjailija saa idean, hän pyörittelee sitä. Kehittelee sitä. Hän pohtii, kantaako idea ja jos kyllä, miksi ja miten siitä pitää kirjoittaa?

Jos Plotter päättää ryhtyä tuumasta toimeen, hän alkaa suunnitella. Hän kirkastaa teeman, kohderyhmän ja aiheen. Hän luonnostelee tekstin tulevan rakenteen ja juonen. Hän kehittelee tarinaansa vahvat ja kiinnostavat päähenkilöt. Hän hallitsee mindmapit, draaman kaaret ja tarinan kaavat. Ne ovat Plotterille korvaamattomia työkaluja. Hän kerää tietoa ja ideoita tarinansa pohjaksi.

On harhaluulo kuvitella, että Plotterit eivät olisi yhtä luovia ajattelijoita tai taitavia kirjailijoita kuin Pantserit. He todellakin ovat. Varsinaisen kirjoitustyön lisäksi myös tarinan pohjatyö ja suunnittelu vaativat luovaa, ennakkoluulotonta ja samalla loogista ajattelua. Idean kehittely ja suunnittelu eivät rajoita luovuutta, vaan vahvistavat ja helpottavat sitä.

Plotterien työtavassa vahvuus on se, että heille ei tule helposti tyhjän paperin kammoa. Pienet tauot kirjoitustyössäkään eivät haittaa. Hehän tietävät päämääränsä ja tuntevat reitin tärkeimmät etapit. Siksi he myös saavat tekstinsä valmiiksi usein Pantsereita nopeammin.

Plotterien työtavan heikkous on se, että suunnitelma on aina vain raami ja hyvätkään suunnitelmat eivät aina toimi käytännössä.

Jos Plotter-kirjailija huomaa, että suunnitelmaa täytyy muuttaa, hän palaa kiltisti suunnittelupöydän ääreen. Yksi keskeinen muutos kun saattaa vaikuttaa koko tekstiin. Plotter-kirjailjoiden teokset ovat yleensä hyvin rakennettuja. Niissä rakenne ja logiikka toimii, henkilöt ja paikat ovat uskottavia ja ne palkitsevat ja yllättävät lukijaa tai katsojaa. 

Tunnettuja Plottereita ovat Goodreads.comin mukaan vaikkapa Harry Potterien takana oleva  J.K. Rowling ja kymmeniä dekkareita julkaissut John Grisham.

Haluatko oppia lisää tarinan kirjoittamisesta ja fiktiokirjailijan työkaluista? Haluatko saada tarinaasi vauhtia?  Liity tästä Stoori-postituslistallemme. 

Liity tarinan tekijöiden postituslistalle

Piditkö tästä jutusta?

Lue Mahatma Gandhin elämäntarina ja opetukset

Muuta maailmaa Gandhin opein

On lokakuun toinen päivä vuonna 1869 Porbandarin pienessä kaupunkivaltiossa Länsi-Intiassa. Porbandarin vauras pääministeri Karamchand Gandhi saa vaimonsa Pulitbain kanssa neljännen lapsen, pojan, joka saa etunimekseen Mohandas.  Vauvasta kasvaa hiljainen, tottelevainen

Lue artikkeli
Apuraha kirjailijalle - apurahojen myöntäjät

Kirjailijan apurahat

Kirjailijoista aniharvat elävät kirjoilla. Surullista, mutta totta. Suurin osa ammattikirjaillijoista tarvitsee apurahoja ja lisätöitä saadakseen jokapäiväisen leipänsä. Miksi menestyneetkään kirjailijat eivät välttämättä elä kirjoilla? Suomi on maailman kartalla pikkuruinen maa,

Lue artikkeli
Scroll to Top

Ethän karkaa. Haluatko sähköpostiisi maksuttomat kirjoittajien vinkit?

Kevättä rinnassa. Saat kampanjakoodilla KEVÄT kaikista kirjoituskursseista ja kirjoittajavalmennuksista -20 %. Tarjous voimassa 12.5.24 saakka.
This is default text for notification bar