Sally Rooney: Normaaleja ihmisiä kirja-arvostelu

Sally Rooney: Normaaleja Ihmisiä

"Kyllä Marianne ja Connell uskoivat rakkauteen. Se ei vain ehkä uskonut heihin."
Lukuvinkin antoi Aamu 17 v
5/5

Sally Rooneyn kirja Normaaleja ihmisiä (Normal People) on rakkaustarina, joka kertoo kahden irlantilaisen nuoren on-off suhteesta lukio- ja yliopistoaikoina.

Kirjan päähenkilöt Marianne ja Connell ovat kuin toistensa vastakohtia.  Connell on suosittu jalkapalloilija, jolla on läheiset välit pienituloisen yksinhuoltajaäitinsä kanssa. Marianne taas on rikkaan perheen vesa, fiksu ja lahjakas, mutta jäänyt yksin sekä perheessään että koulussa. Connel ja Marianne ovat samassa koulussa ja Connellin äiti käy siivoamassa Mariannen kotona.

Kaksikolle on aluksi yhteistä vain se, että he kasvoivat samassa pikkukylässä. Kuitenkin jokin vetää heitä voimakkaasti toistensa luo.

Kirjan kerronta on harvinaisen realistista ja uskottavaa. Sally Rooney todistaakin kirjallaan, että kirjan ei tarvitse olla täynnä erikoisia juonenkäänteitä ollakseen kiinnostava ja hyvä lukukokemus.

Normaaleja ihmisiä -kirja puhuttelee varmasti eniten opiskelijoita sekä nuoria aikuisia, mutta myös aikuiset voivat löytää kirjasta samaistumiskohtia. Tarinassa käsitellään paitsi rakkauden mutkikkuutta myös nuorten mielenterveysongelmia, kuten masennusta ja ahdistuneisuushäiriöitä.

Normaaleja ihmisiä on Sally Rooney:n toinen romaani. Kirja julkaistiin vuonna 2018 ja suomenkielisenä kirja tuli markkinoille 2020. Kirjasta on tehty myös suosittu tv-sarja.

Rooney:n esikoisromaani oli Keskusteluja ystävien kanssa (Conversations with Friends), joka kuvaa nuorten naisten mutkikkaita suhteita. Voit tilata senkin kauttamme.

Haluatko lukea kirjan?

Tilaa Normaaleja ihmisiä -kirja kauttamme Adlibriksen verkkokirjakaupasta. Kun klikkaat linkkiä, pääset suoraan kirjan tilaussivulle. Hinta ja toimitusaika on sinulle sama, mutta jos tilaat sen linkkimme kautta, Kirjoittajakoulu saa Adlibrikseltä pikkuriikkisen palkkion. Sillä mahdollistamme jatkossakin maksuttomat artikkelimme ja vinkkimme.